کد خبر : 14447 / /
/

مشاوره تحصیلی در همه مقاطع و در هر زمینه ای بسیار مهم و حیاطی می باشد به طور که امروزه با پیشرفت بسیار زیاد و بالا رفتن سطح زندگی افراد وقت کمتری برای انجام کار های خود دارند. از این رو اشتباه در امور تحصیلی در برخی اوقات ممکن است جبران ناپذیر باشد و امروزه بسیاری از خانواده ها درگیر آزمون های تیزهوشان و با کنکور فرزندانشان می باشند و فرصت برای مشاوره تحصیلی مدرسه، دانشگاهی و نظام وظیفه حضوری ندارند و به همین دلیل است که برای این افراد مشاوره تلفنی یا آنلاین می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

شاید بهتر باشد قبل از مراجعه به یک مشاور تحصیلی، اطلاعاتی درباره انواع روش های مشاوره ی تحصیلی و تکنیک های آن داشته باشیم. بدین ترتیب می توانیم تصمیم بهتری درمورد انتخاب یک مشاور تحصیلی خوب و یک روش مناسب برای درس خواندن بگیریم. پس با ما در این مقاله همراه باشید.

تعریف مشاوره تحصیلی:

مشاور تحصیلی ، استفاده از تمام راهکارها و ترفندهای ممکن جهت افزایش کمیت و کیفیت مطالعه درسی و در نهایت افزایش موفقیت تحصیلی داوطلب می باشد. یک مشاور تحصیلی حاذق و ماهر موجب می شود که دانش اموز یا دانشجو در شرایط نامساعد زندگی از پس مشکلاتش برآید و بتواند موانعی که جلوی پیشرفت او در این زمینه را گرفته از جلوی پای خود بردارد. همچنین، این مشاور می تواند به داوطلب کمک کند تا در شرایط خوب بهترین استفاده را از زمان بکند و درس ها را با بهترین کیفیت جلو ببرد.

یک مشاور تحصیلی حرفه ای و درعین حال دلسوز، سعی می کند علاوه بر ورود به مسائل تحصیلی دانش اموز، مشکلات شخصی او را بشناسد و در جهت بر طرف کردن ان ها گام بردارد، چرا که مشکلات شخصی و خانوادگی تاثیر منفی قابل ملاحظه ای در کیفیت تحصیلی داوطلب گذاشته و باعث عواملی مانند حواس پرتی و وسواس در مطالعه می گردد .

در کل یک مشاور خوب باید به تمام عواملی که کمیت و کیفیت مطالعه ی دانش اموز را تحت تاثیر قرار می دهد، توجه کند و در جهت بهبود این فاکتور ها تلاش و برنامه ریزی نماید.

وظایف مشاور تحصیلی چیست؟

تمام مواردی که پیشتر به آن اشاره شد ظاهر امر بود اما در لایه های زیرین با موارد حیاتی تری مواجه هستیم که باید به خاطر آن به مشاور مراجعه کنیم. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  1. درمان اختلالات یادگیری
  2. برنامه ریزی برای مطالعه دروس جهت شرکت در کنکور در رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و… : برای مطالعه صحیح و میزان اهمیت و ضرایب دروس همچنین نقاط قوت و ضعف ما در دروس مختلف، مشاور تحصیلی به ما برنامه مناسب برای مطالعه دروس را میدهد.
  3. نحوه ی داشتن روحیه و انگیزه مناسب برای موفقیت تحصیلی
  4. آگاه سازی والدین جهت نحوه برخورد با فرزندان
  5. انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان: در این سن هیجانات و عدم آگاهی امری طبیعی است. دانش آموز در این سن باید مهم ترین انتخاب و سمت و سوی تحصیلی خود را تعیین کند در نتیجه بهتر است این کار را با مراجعه به یک مشاور متخصص انجام دهد.
  6. دلایل افت تحصیلی
  7. شناسایی سلایق و استعدادهای دانش آموز
  8. نحوه انتخاب رشته بعد از کنکور سراسری: بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج مهم ترین مرحله مراجعه به یک مشاور تحصیلی است تا با توجه به رتبه و علایق و استعداد و بازارکاری و… مناسب ترین دانشگاه و رشته را برای ما انتخاب کند.
  9. تمرکز و بالا بردن بهره وری
  10. شیوه‌های صحیح مطالعه و مدیریت حافظه
  11. مشاوره تحصیلی برای کودکان استثناعی: تحصیل حق تمام فرزندان ایران زمین است. شاید برخی از والدین ندانند نحوه ی برخور با یک دانش آموز استثناعی چگونه باید باشد. دراین موارد بهترین راه مراجعه به یک مشاور تحصیلی متخصص است.
  12. آموزش نحوه پیاده سازی وظایف محوله
  13. بلوغ و تاثیرات آن در روند تحصیل
  14. روش های مقابله با استرس و نگرانی امتحان: استرس و نگرانی خود عامل بیماری های بسیار زیادی است و یک امر ذاتی و درونی است. مشاور تحصیلی با ریشه یابی این استرس ها به دانش آموز کمک میکند تا آن ها را مدیریت کند.
  15. مشاور تحصیلی ویژه دانشجویان

مشاوره تحصیلی

معرفی انواع مشاوره تحصیلی

آیا تا به حال افرادی را دیده اید که با اینکه در کنکور رتبه‌ی خوبی بدست آورده بوده اند اما موفق به انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه و متناسب با رتبه شان نشده اند؟ آیا تا بحال دانش ‌آموزانی را دیده اید که در یادگیری دچار مشکل هستند و هیچ راه حلی برای آن ندارند؟ و یا افرادی که نمیدانند باید درس و تست زدن را از کجا شروع کنند تا بتوانند در کنکور به رتبه‌ی خوبی دست یابند؟ اصولا مراجعه به یک مشاور تحصیلی متخصص روشی است تا ما بتوانیم بهترین راه را برای ادامه‌ی تحصیل، انتخاب رشته و… پیدا کنیم.

مشاور تحصیلی به ما کمک میکند تا برنامه ریزی درسی داشته باشیم. پیگیری برای انجام برنامه ریزی درسی و تحلیل نتایج برای دستیابی به اهداف معین تحصیلی به عهده ی او است.

مشاور تحصیلی متخصص و با تجربه است یعنی میتواند به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری به ما کمک کند تا به بهترین نتایج برسیم. به طور کلی برای کسب موفقیت در مسیر علم و دانش باید به یک مشاور تحصیلی خبره و ماهر مراجعه کرد.

مشاور خوب ماهی به فرد نمیدهد بلکه ماهیگیری را به او یاد میدهد یعنی به دادن برنامه ریزی درسی بسنده نمیکند و در کنار دانش‌آموز تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه او را همراهی میکند. دانش آموز نیز یاد میگیرد چگونه علایق و استعداد خود را بشناسد تا بتواند آن را شکوفا کند.

مشاوره تحصیلی و جلو گیری از افت تحصیلی

اگر دانش آموزی دچار افت تحصیلی شده باشد، استفاده از مشاوره می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. افت تحصیلی به معنای افت کیفیت تحصیل و افت دانش آموز در تعداد قابل ملاحظه ای از دروس است. معمولا افت تحصیلی به دنبال بی انگیزگی دانش آموز رخ می دهد. بسیاری از مواقع عدم رسیدگی به افت تحصیلی دانش آموز، باعث رغبت او به ترک تحصیل می شود و روند مشاوره بسیار پیچیده می شود. بنابراین توصیه می شود به محض شناسایی افت تحصیلی دانش آموز، از مشاوره های تخصصی در این زمینه استفاده شود. یک روانشناس متخصص به شناسایی دلایل افت تحصیلی و ارائه مشاوره برای رفع این دلایل می پردازد. مزیت مراجعه به یک مشاور روانشناس برای مشاوره تحصیلی این است که در صورت شناسایی دلایل روانشناختی برای افت تحصیلی، روانشناس قادر به ارائه خدمات تخصصی و رفع مشکل است.

بسیاری از مواقع، مشاوره با هدف پیشگیری از افت تحصیلی انجام می شود. برای مثال در جدایی والدین، از دست دادن نزدیکان، بیماری های جسمی، بیکاری والدین و … می تواند زمینه ساز افت تحصیلی دانش آموز و بی انگیزگی او باشد. گاهی مشاهده شده که دانشجویان به دلیل این مشکلات به روش های دیگری مثل خرید مدرک تحصیلی روی می آورند، پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اینکه هر تصمیمی بگیرید، با یک مشاور تحصیلی خوب مشورت کنید.

مشاوره تحصیلی ویژه دانشجویان

مشاور تحصیلی، فقط مخصوص دانش آموزان نیست و می تواند شامل دانشجویان نیز باشد. بسیاری از دانشجویان نیز به دلایل مشابه دانش آموزان نیازمند مشاور تحصیلی هستند. مشاوره دانشجویان پیچیدگی های خاص خود را دارد. یک دانشجو نیز به دلایل مختلف دچار افت تحصیلی می شود. برخی مسائل از قبیل تحصیل دور از خانه و خانواده، زندگی خوابگاهی و … می تواند در افت تحصیلی دانشجویان نقش زیادی داشته باشد که در این شرایط با مشاور تحصیلی این مسائل به راحتی قابل مدیریت است. بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل، تغییر رشته و … نیز نیازمند مشاوره هستند. برخی از دانشجویان با بررسی بازار کار و به دلیل ترس از بیکاری دچار بی انگیزگی برای تحصیل می شوند. یک متخصص روانشناسی می تواند با ارائه مشاوره تخصصی، در موفقیت دانشجویان نقش بسزایی داشته باشد.

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی آنلاین

مشاوره تحصیلی آنلاین می تواند در مسیر کسب تحصیلات اهمیت زیادی داشته باشد. چرا که به موفقیت دانش آموزان و دانشجویان در مسیر کسب علم و دانش اهمیت می دهد. مشاوره تحصیلی آنلاین یا حضوری به معنای برنامه ریزی برای درس خواندن نیست. بلکه نشان دادن مسیر و آموختن هنر یادگیری به دانشجویان و دانش آموزان است. با خدمات مشاوره، فرد یاد می گیرد چگونه علایق و استعداد های خود را بشناسد، آن ها شکوفا کند، برای خود اهداف تعیین نموده و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی و تلاش نماید.

افرادی که با مشاوره آنلاین یا حضوری مسیر کسب علم و دانش را طی می نمایند، مهارت های متعددی از جمله مهارت یادگیری و ارتباطی را می آموزند. این مهارت ها تمامی جوانب زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. مهارت می تواند یک سلاح خوب برای فرد در مقابله با انواع مشکلات در مراحل مختلف زندگی باشد.

هدف از مشاوره تحصیلی آنلاین

مشاوره تحصیلی آنلاین، با اهداف مختلفی دنبال می شود. در طول مشاوره دانش آموز یا دانشجو مهارت های متعددی را می آموزد. برخی مواقع هدف هدایت تحصیلی و آموزش نحوه مطالعه و برنامه ریزی به صورت صحیح است. در برخی مواقع هدف شناسایی دلایل افت تحصیلی، رفع موانع و مشکلات تحصیل است. ممکن است مشاوره با هدف پیشرفت تحصیلی انجام شود. شناسایی استعداد ها و علایق به ویژه با هدف انتخاب رشته برای دانش آموزان می تواند از دیگر اهداف مشاوره تحصیلی آنلاین باشد. مشکل تمرکز و توجه، بی انگیزگی کنکور و هر نوع مشکل درس خواندن می تواند دلیل مراجعه به یک مشاور تحصیلی باشد. رفع اضطراب و استرس، ایجاد روحیه تلاشگری، ارتقای اعتماد به نفس و … از دیگر دستاوردها و اهداف مشاوره های تخصصی تحصیلی است. در کل مشاوره مسیر موفقیت تحصیلی را هموار می نماید.

مزایای آنلاین بودن مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی آنلاین ، مشاوره ای است که در بستر اینترنت، بدون نیاز به مراجعه به مراکز مشاوره و به صورت آنلاین ارائه می شود. محتوای مشاوره تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد، بنابراین می توان همان تاثیرگذاری را از این نوع مشاوره نیز انتظار داشت. به دلایل مختلف این نوع مشاوره بسیار بیشتر از مشاوره حضوری مورد استقبال است. در این نوع مشاوره، دانش آموز یا دانشجو مکالمات راحت تری دارد. زمان زیادی برای رفت و آمد تلف نمی شود. انرژی متقاضی مشاوره در انتظار و رفت و آمد تلف نمی شود و مشاور همیشه در دسترس است.

در صورتی که تصمیم به استفاده از مشاوره تحصیلی آنلاین دارید می توانید بدون توجه به محدودیت های فیزیکی به انتخاب بهترین مشاور بپردازید. بهترین خدمات را حتی از مشاوران آنلاین مستقر در شهر های دیگر دریافت نمایید. مشاوره، به ویژه برای دانش آموزان کنکوری می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. مشاوره های آنلاین معمولا در مقایسه با مشاوره های حضوری هزینه های کمتری دارند. در حالی که کیفیت خدمات یکسانی دارند. البته ممکن است مشاور تشخیص دهد لازم است برای ادامه جلسات مشاوره مراجعه حضوری نیز داشته باشید.

مشاوره تحصیلی آنلاین توسط چه کسی ارائه می شود؟

هر نوع مشاوره، باید توسط مشاوران و روانشناسان متخصص ارائه شود. مشاوره تحصیلی آنلاین یک نوع خدمات تخصصی است و هرگز نباید به افراد دیگری برای این امر مراجعه نمود. ممکن است دانش آموزان با ارائه مشاوره های غیر صحیح دچار مشکلات جبران ناپذیری شده و در مسیر نامناسبی قرار بگیریند. برخی افراد به واسطه موفقیت در آزمون های مختلف از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی یا کنکور، اقدام به ارائه مشاوره تحصیلی می نمایند. لازم است خانواده ها به این مسئله توجه نمایند، مشاوره فراتر از انتخاب رشته، تقسیم بندی منابع و تعیین ساعات مطالعه برای دانش آموزان است. برای دریافت انواع مشاوره تحصیلی می توانید به مجموعه دانش گذاران مراجعه نمایید.

والدین در صورتی که احساس می کنند فرزندشان به مشاور تحصیلی برای پیشرفت و رفع مشکلات تحصیلی نیاز دارد بهتر است، از خدمات تخصصی مشاوره تحصیلی یا روانشناسی که به صورت ویژه در مجموعه دانش گذاران ارائه می شود، استفاده نمایند.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.