کد خبر : 29205 / /
/

ما در این مطلب قصد داریم به طور کامل به معرفی ساندویچ پانل‌ها و کاربردهای ساندویچ پانل بپردازیم. در حال حاضر، گستردگی استفاده از ساندویچ پانل‌ها به گونه‌ای است که تمامی بخش‌های ساخت و ساز مانند، سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی را به خوبی پوشش می‌دهد. ساندویچ پانل‌ها محصولات پیش‌ساخته‌ای هستند که به عنوان عایق چند لایه و مستحکم کاربرد دارند.

 

کاربرد گسترده ساندویچ پانل‌ها که ناشی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این محصولات است، سبب شده تا این محصولات به سرعت جایگزین مصالح ساختمانی سنتی و قدیمی شوند. این لایه‌های عایق، بافتی سبک و نصبی راحتی دارند و با صرف انرژی انسانی و مکانیکی کم، طی مدت زمان کوتاهی اجرا می‌شوند.

ساندویچ پانل‎ها

ساندویچ پانل‌ها از دو ورقه فلزی که به یک یا چند لایه مواد عایق متصل هستند، ساخته می‌شوند. این نوع پانل‌ها به سبب داشتن ویژگی‌هایی مانند عایق حرارت و صوت بودن، وزن کم و سبک بودن بسیار پرکاربرد هستند. علاوه بر این، خصوصیاتی مانند سهولت در نصب، مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و البته پایداری بسیار بالای آن‌ها در اکثر شرایط آب و هوایی، سبب استفاده از پانل‌ها به طور گسترده‌ شده است.

کاربردهای ساندویچ پانل

توجه داشته باشید که پانل‌های ساندویچی به طور گسترده به عنوان روکش خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. علاوه بر این، ساندویچ پانل‌ها گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان ساختمان‌های صنعتی، مسکونی و همچنین سازه‌های نظامی، کشاورزی، پیش ساخته و سیلوها به شمار می‌آیند. در ادامه این بخش قصد داریم به معرفی کاربردهای انواع ساندویچ پانل‌ها بپردازیم.

مجموعه کبیر پانل به طور تخصصی در زمینه تولید انواع پانل به خصوص ساندویچ پانل‌ها فعالیت دارد. این مجموعه در فرآیند تولید محصولات خود شرکت کبیر پانل بطور کامل از گاز پنتان که حافظ محیط زیست است، استفاده می‎کند.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

استفاده از ساندویچ پانل به عنوان دیوارهای یک ساختمان از جمله مهم‌ترین کاربردهای ساندویچ پانل است. ساندویچ پانل‌های دیواری از جمله قدیمی‌ترین انواع پانل هستند و از قرن بیستم تا به امروز به عنوان یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت دیوار سازه‌های مختلف، شناخته می‌شود.

پانل‌های دیواری در مقایسه با پانل‌های سقفی فراز و نشیب‌های کمتری دارند و به همین دلیل در زمان نصب، پانل‌ها به درستی به هم متصل شده و درزها به طور کامل پوشیده می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید که ضخامت ساندویچ پانل‌های دیواری عموماً از ۴ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است.

7

کاربرد ساندویچ پانل‌های سقفی

ساندویچ پانل‌های سقفی همانطور که از نامشان نیز می‌توان حدس زد، گزینه مناسبی برای استفاده در سقف سازه‌های مختلف هستند. با توجه به اهمیت سقف در سازه‌های مختلف، استفاده از مصالحی که بتواند ماندگاری بالایی در برابر عوامل آسیب‌زای خارجی داشته و عمر ساختمان را افزایش دهد، بسیار با اهمیت است.

در اغلب موارد در فرآیند ساخت ساندویچ پانل‌های سقفی از فوم پلی اورتان در لایه میانی این مصالح استفاده می‌شود. به این ترتیب، انرژی درون سازه حفظ شده و مانع از عبور گرما و سرما به داخل ساختمان می‌شود. از جمله مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌های سقفی، نقش ‌آن‌ها در جلوگیری از نفوذ آب به درون سازه است.

کاربرد ساندویچ پانل در ساخت انواع سازه

مزایای مختلف پانل‌های ساندویچی سبب شده تا این مصالح کاربرد گسترده‌ای در انواع صنایع به خصوص صنعت ساخت و ساز داشته باشند. به همین دلیل است که استفاده از مصالح با کیفیت و درست به عنوان پوشش لایه‌های مختلف ساندویچ پانل در افزایش بازدهی و دوام ساختمان حائز اهمیت است.

کاربردهای ساندویچ پانل، ساخت کلین روم

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساندویچ پانل‌ ساخت کلین روم است. کلین روم که در زبان فارسی اصطلاحاً اتاق تمیز نامیده می‌شود، از جمله سازه‌هایی است که با استفاده از مصالح پیش‌ساخته مانند ساندویچ پانل سقفی و دیواری ساخته می‌شود. ساندویچ پانل‌های استفاده شده در ساخت کلین روم‌ها مقاومت بالایی در برابر ورود انواع آلاینده مانند میکروب، ویروس، قارچ و غیره دارند.

ساخت کانکس

یکی از کاربردهای بسیار رایج ساندویچ پانل‌ها، استفاده از آن‌ها در فرآیند ساخت انواع کانکس است. کانکس‌ها از جمله سازه‌هایی هستند که در حال حاضر به سبب قابلیت جا به جایی که دارند، مورد توجه تعداد کثیری از مهندسان و ساختمان سازان قرار گرفته‌اند.

بهتر است بدانید که مجموعه کبیر پانل یکی از معتبرترین شرکت‎های فعال در زمینه تولید انواع ساندویچ پانل در کشور است. سازه‌های ساخته شده در مجموعه کبیر پانل دارای ویژگی‌های مختلفی مانند مقاومت بالا، عایق مناسب در برابر گرما و سرما، وزن سبک و غیره هستند.

اتاق حمل بار

اتاق حمل بار از جمله سازه‌هایی محسوب می‌شود که با استفاده از ساندویچ پانل‌ها ساخته می‌گردد و کاربرد زیادی در حمل محصولات متنوع دارد. عموماً از اتاق‌های حمل بار در جهت حمل محصولات مختلف مانند حمل محصولات لبنی، فراورده‌های گوشتی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده می‌شود. جالب است بدانید که عموماً اتاق‌های حمل بار، قابلیت نصب بر روی انواع خودروهای باربری اعم از وانت، کامیونت و کامیون‌های باری مختلف را دارند.

اتاق حمل بار نیز از جمله سازه‌هایی است که در شرکت کبیر پانل با استفاده از ساندویچ پانل تولید می‌شود و از جمله پرفروش‌ترین محصولات این مجموعه به شمار می‌آید.

ساخت انواع سوله

سوله یکی از مهم‌ترین سازه‌های صنعتی است که در جهت ساخت فضاهایی با کاربری‌های متعدد که در تمامی صنایع نیز کاربرد دارند، شناخته می‎شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساندویچ پانل‌ ساخت سوله است. در واقع، در فرآیند ساخت سوله از ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی برای پوشش جداره‌های سوله استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که با به‌کارگیری ساندویچ پانل‎های سقفی و دیواری پیش ساخته در فرآیند ساخت سوله، وزن کلی سازه کاهش خواهد یافت. در حقیقت، ضخامت کمتر ساندویچ پانل‌ها در مقایسه با سایر مصالح سنتی اعم از آجر و سیمان، فضای مفید بیشتری را فراهم خواهد کرد.

استفاده کردن از پانل‌های ساندویچی برای ساخت سوله‌ها سبب کاهش هزینه‌های دراز مدت در ساخت سازه می‌گردد و عمر مفید سوله را نیز افزایش خواهد داد. در واقع، ساختار کامپوزیتی ساندویچ پانل‌ها، این محصولات پیش ساخته را به یک گزینه‌ بسیار مناسب و کارآمد در فرآیند ساخت سوله تبدیل کرده است.

سایر کاربردهای ساندویچ پانل

علاوه ‌بر موارد بیان شده در این مطلب، سایر کاربردهای بسیار مهم ساندویچ پانل‌ها شامل موارد بیان شده در زیر است.

  1. ساخت انبارها
  2. ساخت آشیانه هواپیما
  3. استفاده در فرآیند ساخت ساختمان‌های تک واحدی و ویلایی
  4. ساخت سازه‌های صحرایی

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب نیز بیان کردیم، ساندویچ پانل‌ها از جمله محصولات پیش‌ساخته بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. به همین دلیل ما تلاش کردیم تا به طور کامل به معرفی ساندویچ پانل‌ها و البته کاربردهای انواع ساندویچ پانل‌ بپردازیم. اگر شما نیز تجربه‌ای استفاد از این محصولات را دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ‌

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.