«تلویزیون سریالهای عطاران را میخواهد، خودش را نه!»
محدثه واعظیپور در روزنامه ایران نوشت: بیشتر از یک دهه از غیبت رضا عطاران در تلویزیون گذشته و در این بین، بیش از همه تلویزیون متضرر شده است. کوچ اجباری عطاران از تلویزیون، پس از ساخت سه مجموعه موفق و پربیننده و حضورش در سینما، به انتخابی هوشمندانه در بزنگاهی حساس منجر شد.
رضا عطاران (زادهٔ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷) بازیگر، کارگردان و فیلمنامهنویس ایرانی است. رضا عطاران در رشتهٔ اقتصاد دیپلم خود را دریافت کرد و برای ادامهٔ تحصیل به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. رضا عطاران پس از مدتی تحصیل را رها کرد و به سینما روی آورد. آغاز فعالیت رضا عطاران بهعنوان بازیگر در تئاتر حسن حامد در دههٔ ۱۳۶۰ صورت گرفت و این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت. اولین حضور رضا عطاران در تلویزیون در مجموعه بیداران در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی اصغر عبداللهی آغاز شد.
«تلویزیون سریالهای عطاران را میخواهد، خودش را نه!»
محدثه واعظیپور در روزنامه ایران نوشت: بیشتر از یک دهه از غیبت رضا عطاران در تلویزیون گذشته و در این بین، بیش از همه تلویزیون متضرر شده است. کوچ اجباری عطاران از تلویزیون، پس از ساخت سه مجموعه موفق و پربیننده و حضورش در سینما، به انتخابی هوشمندانه در بزنگاهی حساس منجر شد.
عطاران در دهه نود، در سینما صاحب هویتی تازه شد. ستارهای محبوب و پولساز که در آثار تجاری هم حضوری شیرین و دلنشین دارد و تجربههایش در سینمای هنری، به یادمانی هستند. او در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، با دو بازی متفاوت در «شیشلیک» (محمدحسین مهدویان) و «روشن» (روحالله حجازی) نشان داد عیار بازیگریاش چقدر بالاست و هنوز میتواند تماشاگرش را مجذوب کند.
در سالهایی که عطاران در تلویزیون غیبت داشته، سریالهایش مدام از شبکههای مختلف روی آنتن رفته است. مدیران تلویزیون خوب میدانند که نسخه بارها دیده شده «متهم گریخت» هنوز بیشتر از بسیاری از سریالهای تازه شبکههای مختلف دیده میشود.
امسال و در رمضانی که هیچکدام از سریالهایش چنگی به دل نمیزنند، همزمان دو سریال از عطاران روی آنتن است و مخاطب جذب میکند. «ترش و شیرین» از شبکه آیفیلم و «متهم گریخت» از شبکه تماشا پخش میشوند و احتمالاً اگر نظرسنجیها صادقانه باشند، در پایان ماه رمضان مشخص میشود که این مجموعههای تکراری از چهار سریال مناسبتی امسال بیننده بیشتری داشتهاند.
ماه رمضان در یک دهه پیش، مثل اکران عید فطر در سینماها بود. زمانی مناسب برای دیده شدن بخشی از بضاعت شبکهها برای رقابت در جذب مخاطب. عطاران با «متهم گریخت» و «بزنگاه» ستاره سریالهای طنز شده بود که مستقیم، اشاره و ربطی به حال و هوای معنوی ماه رمضان نداشتند، اما اخلاقی و خانوادگی بودند و در نمایشهای مکرر، بواسطه طنز خاص و انعکاس بخشی از فرهنگ و روحیه ایرانی، هنوز دلنشین و دیدنی هستند.
در یک ساختار درست، کارگردانی که در اوج است، سریالهایش بیننده جذب میکند و برای شبکه، تماشاگر میآورد نباید از چرخه حذف شود. اما عطاران که محصول تلویزیون است و با سیاهمشق کردن در همین رسانه به شهرت و محبوبیت رسیده، مجبور به ترک این رسانه میشود و به سینما میرود. یک دهه تماشاگر برای فیلمهای تجاری میآورد و به بالا رفتن آمار فروش فیلمها کمک میکند، در نهایت محبوبیتی که از تلویزیون به دست آمده در سینما خرج میشود.
سریال رضا عطاران در نماوا
نماوا میزبان رضا عطاران برای اولین سریالش در شبکه خانگی شد.
رضا عطاران پس از گذشت ۱۳ سال، اولین سریالش را به تهیهکنندگی سعید ملکان در شبکه خانگی کارگردانی میکند.
این سریال که همچون دیگر سریالهای رضا عطاران کمدی است، سال ۱۴۰۰ آماده پخش خواهد شد.
نماوا به صورت اختصاصی پلتفرم پخش کننده سریال رضا عطاران خواهد بود.
«بزنگاه» آخرین سریال عطاران بود که ماه رمضان سال ۸۷ از شبکه سه سیما پخش شد.
«ترش و شیرین»، «متهم گریخت»، «خانه به دوش» و «کوچه اقاقیا» از دیگر سریالهای عطاران است که در تلویزیون ساخته است.
بازگشت عطاران به سریالسازی پس از ۱۳ سال | برگ برنده شبکه نمایش خانگی در ۱۴۰۰
یکی از محبوبترین و موفقترین سریالسازان تاریخ تلویزیون ایران ۱۳ سال پس از جنجالهای «بزنگاه» دوباره روی صندلی کارگردانی مینشیند و این بار یک پروژه برای شبکه نمایش خانگی میسازد.
بازگشت عطاران به سریالسازی پس از ۱۳ سال
سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر چند رضا عطاران در بیش از یک دهه گذشته فیلم هم ساخته اما بیشتر توان و وقت او در دنیای بازیگری هزینه شده است؛ بازیگری توانمند و ستارهای پولساز که جز در چند فیلم انگشتشمار از جمله «رد کارپت» به کارگردانی خودش توانست در گیشه هم بدرخشد. با این حال، بسیاری از مردم ایران هنوز هم او را با سریالهای مناسبتی و ماه رمضانی دهه ۸۰ به یاد میآورند.
پس از توفیق نسبی چند کار کودک و استقبال مردم از «کوچه اقاقیا» (که این روزها از شبکه نسیم روی آنتن است)، عطاران به برگ برنده تلویزیون تبدیل شد. «خانه به دوش» در ماه رمضان ۸۳ به نمایش درآمد و تا امروز از پرتکرارترین سریالهای تاریخ تلویزیون بوده است؛ مجموعهای که همچنان پس از حدود ۱۵ سال تماشایی و تازه به نظر میرسد و دیدن آن خنده بر لب تماشاگران تلویزیون میآورد.
کمتر از یک سال بعد عطاران و رفقا باز هم به تلویزیون بازگشتند و این بار با «متهم گریخت» همه را غافلگیر کردند. این سریال تقریبا تمام ویژگیهای «خانه به دوش» را داشت و ترانه آن را هم خود عطاران خوانده بود. «ترش و شیرین» ادامه مسیر آشنای سریالسازی این چهره محبوب بود که در رمضان ۸۵ به نمایش درآمد و چهرهای تازه از بازیگرانش از جمله خود عطاران برای مردم به نمایش گذاشت.
در فاصله یک سال دوری از تلویزیون، نام رضا عطاران با سریال محبوب «سه در چهار» در قاب کوچک دیده شد؛ مجموعهای به کارگردانی مجید صالحی و البته حضور عطاران در مقام مشاور. یک سال بعد جنجالیترین تجربه او در تلویزیون رقم خورد و ماجرا به گونهای پیش رفت که پس از نمایش «بزنگاه» با ممیزیهای فراوان، عطاران برای همیشه چهار گوشه تپههای جام جم را بوسید و دیگر هرگز، هرگز به تلویزیون بازنگشت.
با اینکه در چند سال گذشته بارها شایعه بازگشت عطاران به دنیای سریالسازی برای تلویزیون سر زبانها افتاد اما ناگفته پیدا بود این شایعهها هرگز رنگ حقیقت به خود نمیگیرند. او چنان از برخورد مدیران وقت سر ماجراهای «بزنگاه» رنجیده بود که حتی حاضر بود بیکار بماند اما دیگر با تلویزیون کار نکند. در این میان، رونق بازار شبکه نمایش خانگی و موفقیت چند سریال عزم عطاران را برای ورود به این حوزه جزم کرد.
عطاران که امسال با یکی دو فیلم از جمله «شیشلیک» محمدحسین مهدویان در جشنواره سی و نهم فیلم فجر حضور دارد، این روزها از برنامه خود برای ساختن یک سریال در شبکه نمایش خانگی خبر داده است؛ پروژهای که متنهایش در حال آماده شدن است و به احتمال زیاد سال آینده کلید میخورد. به این ترتیب، او ۱۳ سال پس از «بزنگاه» با یک دورخیز خوب به دنیای سریالسازی پا میگذارد.
رضا عطاران هنوز از محبوبترین بازیگران سینمای ایران است و حتی حرف زدنش هم میتواند مردم را بخنداند. با اینکه او مدتهاست از کارگردانی فاصله گرفته اما از همین امروز میتوان توفیق احتمالی سریالش را حتی در شبکه نمایش خانگی با پخشکننده انحصاری پیشبینی کرد. اگر عطاران از ناکامیهای دوست قدیمیاش مهران مدیری درس گرفته باشد، در ۱۴۰۰ دست بالا را در شبکه نمایش خانگی خواهد داشت.