کد خبر : 12263 / /
/

 

همراهان عزیز و گرامی امروز با بررسی مهم ترین و اصلی‌ ترین شروط طلاق توافقی با شما همراه هستیم. در صورت داشتن سوال رایج در این باره با ما همراه باشید و مطالعه این مقاله را از دست ندهید. شاید شما هم تا به حال با عبارت طلاق توافقی برخورد داشته و آن را از از افراد مختلف شنیده باشید، اما درک درست اطلاعات دقیقی در ارتباط با این نوع طلاق نداشته باشید. با ما همراه باشید تا پاسخ سوال های رایج  و مرتبط خود را دیافت کنید.

درخواست طلاق توافقی توسط زوجین به مراجع قضایی داده می شود و مهم ترین شرطی که در این نوع جدایی وجود دارد این است که در ارتباط با تمامی مسائل مربوط به زندگی زناشویی از جمله مهریه،  نفقه،  حضانت فرزند ها، زمان و مکان ملاقات، جهیزیه و ... به توافق رسیده باشند زیرا در صورتی می توانند با سرعت بالاتر مراحل طلاق را پشت سر بگذارند که کوچک ترین مشکل و مسئله روشن نشده در این ارتباط وجود نداشته باشد.

طلاق توافقی چه نوع طلاقی است و چه شرایطی دارد؟

قبل از اینکه به بررسی هر موضوع و یا به عبارتی بپردازیم بهتر است یک تعریف به صورت کلی و  با بیانی ساده در ارتباط با چیستی طلاق نوع توافقی و شرایط اصلی آن ارائه دهیم تا مطالبی را که در ادامه شرح می‌دهیم به بهترین حالت ممکن درک کرده و دریافت کنید.

اولین و مهم  ترین ویژگی که از طلاق توافقی باید مورد توجه قرار گرفته شود این است که این نوع طلاق هیچ گونه تعریفی در قوانین ندارد و همانطور که از عنوان این نوع جدایی مشخص است طلاق از طرف زن و یا طلاق از طرف مرد نمی باشد و هر دو به این نتیجه رسیدند که در موضوع های مختلف توافق کرده و از دیگر جدا شوند. توجه داشته باشید که دادگاه تمامی توافق های انجام شده بین زوجین را در نظر گرفته و از آنها در دادن حکم مناسب استفاده می کنند. پس از اینکه حکم دادگاه صادر شد، حکم به مراجع قضایی جهت اجرا صادر می شود.

مهم ترین شروط در طلاق توافقی کدام اند؟

اگر بخواهیم به مهم ترین و اصلی ترین شرایط طلاق توافقی را به صورت خلاصه شرح دهیم باید بگوییم که در این نوع جدایی دادخواست طلاق توافقی باید ازسوی زوجین ارائه شده و در ارتباط با تمامی حق و حقوق زوجین نسبت به همدیگر ازجمله نفقه، جهیزیه،  حضانت فرزندان، ملاقات فرزند و... به توافق رسیده باشند. نکته ‌ای که در این ارتباط حائز اهمیت است این است که به هر اندازه که زوجین در ارتباط با مسائل مختلف توافق بیشتری داشته باشند سرعت پیشرفت و روند پرونده افزایش پیدا می‌ کند و راحت‌ تر از همدیگر جدا می‌شوند. به عنوان مثال یک خانم در طلاق نوع توافقی می‌ تواند با همسر خود در ارتباط با مهریه و نفقه و  مقدار آن به توافق برسد و قسمتی از مهریه را بذل و مابقی را دریافت نماید و یا برعکس نیز صدق می ‌کند.

2

مدت زمان مورد نیاز جهت ثبت دادخواست طلاق توافقی و روند پرونده

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای کاربران در ارتباط با طلاق توافقی پیش می آید این است که چه مقدار زمان برای به نتیجه رسیدن طلاق به صورت توافقی مورد نیاز است؟ خوب همونطور که در قسمت های قبلی اشاره شد این نوع طلاق همانند سایر طلاق و شرایط خاص خود را دارد که در صورتی که زوجین به توافق برسند باید در سامانه نوبت دهی طلاق اطلاعات شخصی خود را وارد نمایند.

پس از وارد شدن اطلاعات مربوط به زوجین در مراکز غربالگری مشاوره و ارائه توضیحاتی در ارتباط با دلایل جدایی زوجین به یکی از مراکز مشاوره که زیر نظر بهزیستی باشد ارجاع داده می شوند. به طور معمول مدت زمانی که جهت مشاور مورد نیاز است باید بین ۴۵ روز و جلسه های متعددی انجام شود.

 البته این نکته نیز حائز اهمیت است که در بسیاری از مواقع زوجین با مراجعه و دریافت مشاوره پس از 1 جلسه تا 5 جلسه به نتیجه می‌ رسند. تعداد جلسات مورد نیاز به طور کامل به شرایط زوجین و تشخیص مشاور بستگی دارد. پس از اینکه زوجین اصرار به جدایی داشتند نتیجه مشاوره به دادگاه خانواده ارسال می شود. پس از ارسال شدن نتیجه مشاوره دادگاه خانواده، دادگاه خانواده فرصتی معادل مدت زمان سه ماه را به زوجین می دهد. همانطور که اشاره شد مهم ترین و اصلی ‌ترین شرط در پیشرفت و روند پرونده های طلاق به صورت توافقی میزان توافقی که زوجین با هم برای جدا شدن و موارد همانند نفقه،  حضانت و ملاقات فرزند و... دارند.

3

به همراه داشتن و ارائه گواهی عدم امکان سازش زوجین به دادگاه

در قسمت قبل نیز به این موضوع اشاره کرده ایم که به همراه داشتن ارائه گواهی عدم امکان سازش و همچنین عدم بارداری زوجه به دادگاه برای انجام مراحل طلاق توافقی از الزامات  در در طلاق نوع توافقی می باشد. علاوه بر گواهی عدم امکان سازش زوجین ارائه دادن گواهی عدم بارداری زوج نیز الزامی ست و زوجه باید برای دریافت گواهی عدم بارداری با به همراه داشتن مدارک ای از جمله یک قطعه عکس ۳ در ۴ به شعبه و آزمایشگاه پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی را دریافت نماید. ارائه گواهی عدم بارداری در طلاق  برای زوج های که یائسه باشد لزومی ندارد. همراهان عزیز و کاربران گرامی توجه داشته باشید که مشاوره خانوادگی برای طلاق نوع توافقی یکی از مهم ترین شرایط می باشد و در صورتی که گواهی عدم سازش از سازمان های مشاوره زیر نظر بهزیستی دریافت نشده و به دادگاه ارسال نشود امکان رسیدگی به سایر امور طلاق وجود نخواهد داشت.

هزینه طلاق توافقی و مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست

در این قسمت از مقاله به بررسی پاسخ یکی از رایج ترین سوالات کاربران یعنی هزینه طلاق توافقی و مدارک مورد نیاز جهت ثبت این درخواست می پردازیم با ما همراه باشید. مهم ترین و اصلی ترین مدارک لازم جهت ارائه درخواست طلاق توافقی عبارتند از:

  • مدارک اصلی شناسایی خانم و آقا اعم از کارت شناسایی و شناسنامه
  • به همراه داشتن گواهی و نتیجه واحد مشاوره خانواده که برای دادگاه ارسال شده است
  • به همراه داشتن گواهی عدم بارداری خانم
  • ارائه توافقنامه برای اثبات توافق بین زوجین بر روی مسائل مختلفی از جمله حضانت فرزند، ملاقات فرزند، مهریه، نفقه و...
  • به همراه داشتن سند ازدواج زوجین
  • در صورت کمک گرفتن از وکیل دارا بودن وکالت نامه محضری الزامی می باشد.

نتیجه گیری

در بسیاری از شرایط دیده می ‌شود که ادامه زندگی مشترک برای زوجین کاری بسیار دشوار و غیر ممکن می شود و تمایل زوجین برای جدا شدن به شدت افزایش پیدا می‌ کند. در چنین شرایطی زوجین می توانند با استفاده از طلاق توافقی از همدگیر جدا شوند. زوجین می توانند  با به توافق رسیدن در ارتباط با تمامی مسائل مربوط به زندگی مشترک از جمله نفقه مهریه حضانت فرزندان ملاقات فرزندان و غیره به توافق رسیده و برای انجام سایر امور مربوط به طلاق به صورت توافقی به مراجع قانونی مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.