اصول کلیدی در طراحی اپلیکیشن موبایل
مهم ترین نکته ای که باید در هنگام طراحی یک اپلیکیشن موبایل در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید که هم مفید و هم شهودی است. اگر برنامه کاربردی نباشد، هیچ ارزش واقعی برای کاربر ندارد و هیچ کس دلیلی برای استفاده از آن ندارد. اگر برنامه مفید باشد اما به زمان و تلاش زیادی نیاز داشته باشد، مردم زحمت یادگیری نحوه استفاده از آن را نخواهند داشت.
طراحی رابط کاربری خوب کاربر محور است. کاربران برنامه شما را نصب می کنند زیرا باید مشکلی را حل کنند. طراحان باید در مورد مشکلی که کاربرانشان سعی می کنند با استفاده از برنامه انجام دهند فکر کنند، روی اهداف کلیدی خود تمرکز کنند و همه موانع را از سر راه خود بردارند.
در اینجا 10 اصل طراحی UX وجود دارد که فکر میکنم برای ایجاد تجربیات فوقالعاده کاربر تلفن همراه کلیدی هستند.
1. بهم ریختگی را حذف کنید
توجه کاربر یک منبع گرانبها است و باید بر این اساس تخصیص داده شود. به هم ریختگی رابط کاربری شما، کاربر را با اطلاعات بیش از حد بارگیری می کند: هر دکمه اضافه شده، تصویر و خط متن صفحه را پیچیده تر می کند.
شلوغی در یک برنامه دسکتاپ یا وب سایت بد است، اما در تلفن همراه صد برابر بدتر است.
نقل قول معروفی از آنتوان دو سنت اگزوپری وجود دارد که می گوید
"کمال زمانی حاصل می شود که چیزی برای برداشتن باقی نمانده باشد."
مهم است که از شر هر طراحی اپلیکیشن موبایل که کاملاً ضروری نیست خلاص شوید، زیرا کاهش بهم ریختگی درک را بهبود می بخشد.
یک قانون ساده: یک اقدام اولیه در هر صفحه. هر صفحهای که برای برنامه طراحی میکنید باید از یک اقدام با ارزش واقعی برای شخصی که از آن استفاده میکند پشتیبانی کند.
به عنوان مثال Uber را در نظر بگیرید. اوبر می داند که هدف کاربری که از برنامه استفاده می کند سوار شدن به تاکسی است. این برنامه کاربر را با اطلاعات دیگر غرق نمی کند: به طور خودکار مکان کاربران را بر اساس داده های GEO شناسایی می کند و تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که یک مکان دریافت را انتخاب کنند.
یکی از قوانین اساسی UX خوب کاهش تلاشی است که کاربران برای به دست آوردن آنچه می خواهند انجام می دهند.
2. ناوبری را به خودی خود آشکار کنید
کمک به کاربران برای ناوبری باید اولویت بالایی برای هر برنامه باشد. ناوبری خوب باید مانند یک دست نامرئی باشد که کاربر را در طول سفر هدایت می کند. اصول ناوبری خوب موبایل عبارتند از:
وضوح. برنامه از الگوهای ناوبری آشنا استفاده می کند و هر عنصر ناوبری (مانند نماد) به مقصد مناسب منتهی می شود.
ثبات. کنترلهای ناوبری جهانی همیشه در یک منطقه قرار دارند، مهم نیست در چه قسمتی از برنامه است.
قابل رویت. عدم نشان دادن مکان فعلی احتمالاً رایج ترین مشکل برای بسیاری از برنامه ها است. برای پیمایش موفقیت آمیز، کاربر باید همیشه بتواند به این سوال پاسخ دهد "من کجا هستم؟"
3. یک تجربه بدون درز ایجاد کنید
کاربران مدرن خشم زیادی از دستگاه های دیجیتال دارند که می توانند از آنها برای تجربه محصول شما استفاده کنند. رایانه رومیزی، دستگاه تلفن همراه، تبلت، فقط چند مورد. به عنوان یک طراح، نباید به طراحی موبایل به تنهایی فکر کنید. ایجاد یک تجربه یکپارچه در موبایل، دسکتاپ و تبلت برای کاربران شما بسیار مهم است.
اپل موزیک
به عنوان مثال Apple Music را در نظر بگیرید. می توانید یک لیست پخش را در مک خود تنظیم کنید و فوراً در iPhone شما در دسترس خواهد بود. اپل میداند که در حالی که طراحی اپلیکیشن موبایل بسیار مهم است، ایجاد یک تجربه یکپارچه در آیفون، دسکتاپ و آیپد به همان اندازه برای کاربران مهم است.
4. هدف های ضربه ای مناسب با انگشت طراحی کنید
ضربه زدن به اهداف لمسی کوچکتر برای کاربران سخت تر از اهداف بزرگتر است. هنگامی که در حال طراحی رابط های تلفن همراه هستید، بهتر است اهداف خود را به اندازه کافی بزرگ کنید تا برای کاربران آسان باشد.
کنترلهایی را ایجاد کنید که اندازه آنها 7 تا 10 میلیمتر است تا بتوان با انگشت به آنها ضربه زد. چنین هدفی به انگشت کاربر اجازه میدهد تا به خوبی در داخل هدف لمسی قرار گیرد - کاربران مرزهای کنترلهای رابط کاربری را میبینند و میدانند که با دقت به هدف ضربه میزنند.
کنترلهای رابط کاربری باید به اندازهای بزرگ باشند که اقدامات نوک انگشتان را بدون ناامید کردن کاربران با اقدامات اشتباه و اهداف کوچک ثبت کنند. اعتبار تصویر: اپل
همچنین اطمینان حاصل کنید که فاصله خوبی بین اهداف ضربه ای وجود دارد.
5. محتوای متن باید خوانا باشد
در مقایسه با رایانههای رومیزی، گوشیهای هوشمند صفحه نمایش نسبتاً کوچکی دارند، به این معنی که یکی از چالشهای طراحی موبایل، قرار دادن اطلاعات زیادی در یک رابط کاربری کوچک است. وسوسه انگیز است که همه چیز را برای طراحی موبایل در تلاش برای ارائه هرچه بیشتر اطلاعات ممکن از بین ببرید. اما شما باید در برابر وسوسه مقاومت کنید. همچنین دقت فرمایید که محتوا کماکان در سئو سایت پادشاه است و برای نسخه وب باید محتوای درجه یک تولید نمایید و در بهینه سازی آن همواره کوشش نمایید.
یک قانون کلی برای موبایل:
متن باید حداقل 11 نقطه باشد تا در یک فاصله مشاهده معمولی بدون بزرگنمایی خوانا باشد.
اعتبار تصویر: اپل
همچنین می توانید با افزایش ارتفاع خطوط یا فاصله حروف، خوانایی را بهبود ببخشید. فضای خالی سخاوتمندانه نه تنها متن شما را خواناتر می کند، بلکه رابط کاربری شما را جذاب تر می کند.
رابط کاربری خوب فضای تنفس زیادی دارد. اعتبار تصویر: اپل
6. عناصر رابط را به وضوح قابل مشاهده کنید
کاربران معمولاً از دستگاههای تلفن همراه در فضای باز در مکانهایی با نور ضعیف یا نور آفتاب استفاده میکنند. ایجاد کنتراست رنگ کافی بین عناصر ضروری است تا کاربران بتوانند برنامه شما را ببینند و از آن استفاده کنند.
خاکستری خنثی این صفحه در داخل خانه خوشایند است، اما در فضای باز چندان خوب به نظر نمی رسد. اعتبار تصویر: تست کاربر
این به ویژه برای عناصری مانند متن صادق است - مطمئن شوید که کنتراست کافی بین رنگ فونت و پسزمینه وجود دارد تا متن خوانا باشد. W3C نسبت کنتراست زیر را برای متن بدنه و متن تصویر توصیه می کند:
متن کوچک باید نسبت کنتراست حداقل 4.5:1 در پس زمینه خود داشته باشد.
متن بزرگ (با 14 pt پررنگ / 18 pt معمولی و بالاتر) باید نسبت کنتراست حداقل 3:1 در پس زمینه خود داشته باشد.
خواندن متنی که با توصیه های نسبت کنتراست رنگ مطابقت ندارد در پس زمینه آن دشوار است. اعتبار تصویر: اپل
نمادها یا سایر عناصر مهم نیز باید از نسبت کنتراست توصیه شده بالا استفاده کنند.
تشخیص نمادهایی که از توصیههای نسبت کنتراست رنگ پیروی نمیکنند در پسزمینه آنها دشوار است. اعتبار تصویر: طراحی متریال
7. طراحی کنترل بر اساس موقعیت دست
استیون هوبر در تحقیق خود در مورد استفاده از دستگاه های تلفن همراه، دریافت که 49 درصد از مردم برای انجام کارها در تلفن خود به یک انگشت شست تکیه می کنند. در شکل زیر، نموداری که بر روی صفحه نمایش تلفن های همراه ظاهر می شود، نمودارهای دسترسی تقریبی است که در آن رنگ ها نشان می دهد که کاربر می تواند با انگشت شست خود به چه مناطقی برای تعامل با صفحه دست پیدا کند.
مناطق راحتی برای دسترسی یک دست افراد در تلفن هوشمند. منبع تصویر: uxmatters
سبز نشان دهنده منطقه ای است که کاربر می تواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. زرد، ناحیه ای که نیاز به کشش دارد. و قرمز، ناحیهای که کاربران را ملزم میکند تا نحوه در دست گرفتن دستگاه را تغییر دهند. موقعیت دست و گرفتن باید بر روی قرار دادن کنترل ها بر روی طراحی موبایل تاثیر بگذارد:
منوی سطح بالا، کنترلهای پرکاربرد و اقدامات متداول را در ناحیه سبز صفحه قرار دهید، زیرا با فعل و انفعالات یک شست به راحتی به آنها دسترسی پیدا میکنید.
اقدامات منفی (مانند حذف یا پاک کردن) را در منطقه قرمز رنگی قرار دهید که دسترسی به آن سخت است، زیرا نمی خواهید کاربران به طور تصادفی روی آنها ضربه بزنند.
8. نیاز به تایپ را به حداقل برسانید
تایپ با موبایل یک فرآیند کند و پرخطا است. بنابراین بهتر است همیشه سعی کنید میزان تایپ مورد نیاز برای استفاده از یک برنامه تلفن همراه را به حداقل برسانید:
با حذف هر گونه فیلد غیر ضروری، فرم ها را تا حد امکان کوتاه و ساده نگه دارید.
هیچ کس دوست ندارد فرم ها را پر کند. و هر چه یک فرم طولانی تر یا پیچیده تر به نظر برسد، احتمال اینکه کاربران وارد آن شوند و جاهای خالی را پر کنند کمتر می شود. اعتبار تصویر: لوک
در صورت لزوم از دادههای تکمیل خودکار و شخصیسازیشده استفاده کنید تا کاربران فقط حداقل اطلاعات را وارد کنند.
تکمیل خودکار فیلد برای کشور
9. تجربه را برای جلسات سریع بهینه کنید
وقتی مردم از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند انتظار دارند وظایف خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهند. کاربران جلسه سریع با حداقل تعامل را دوست دارند که به آنها کمک می کند به اهداف خود دست یابند - زنگ هشدار را تنظیم کنید، ایمیل را بررسی کنید، پاسخ به پیام نباید بیش از چند ثانیه طول بکشد.
10. طراحی خود را آزمایش کنید
اغلب اوقات یک طراحی موبایل وقتی در صفحه بزرگ طراح شما مشاهده می شود عالی به نظر می رسد، اما به محض اینکه شروع به مشاهده آن و تعامل با برنامه در تلفن همراه می کنید، بسیار کمتر رضایت بخش می شود. به همین دلیل بسیار مهم است که برنامه خود را با کاربران واقعی در انواع دستگاه های تلفن همراه آزمایش کنید. شما باید از کاربران واقعی بخواهید تا کارهای معمولی را انجام دهند و تنها پس از آن خواهید دید که طراحی واقعا چقدر خوب عمل می کند.
نتیجه
مانند سایر عناصر طراحی، نکات ذکر شده در بالا فقط مکانی برای شروع است. مطمئن شوید که این ایدهها را با ایدههای خودتان ترکیب کرده و مطابقت دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. فقط به یاد داشته باشید که طراحی فقط برای طراحان نیست - برای کاربران است.
متشکرم!