کد خبر : 28925 / /
/

سبک زندگی سلامت

​ورزش علاوه بر کاهش وزن بدن و کمک به تناسب اندام، باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود و از عوامل مهم کنترل قندخون به حساب می‌آید.

۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه؛ این معمولا اولین چیزی است که به بیمار دیابتی توصیه می‌شود. ورزش علاوه بر کاهش وزن بدن و کمک به تناسب اندام، باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود و از عوامل مهم کنترل قندخون به حساب می‌آید، اما دیابتی‌ها در این مورد هم نباید بی گدار به آب بزنند، چون آن‌ها مجاز نیستند هر ورزشی را هر چقدر که دلشان خواست، انجام دهند. پس قبل از شروع هر ورزشی، از پزشک تان اجازه بگیرید و در باره نوع، شدت و مدت ورزش با پزشک مشورت و از او سوال کنید که چگونه باید دارو‌های تان را قبل و بعد از ورزش مصرف کنید.

پنج توصیه ورزشی مهم به دیابتی ها:

۱) اگر انسولین می‌زنید، ۳۰ دقیقه قبل از شروع ورزش، قندخون تان را چک کنید تا موقع ورزش با افت شدید قند مواجه نشوید.

۲) قبل از ورزش، قند خون تان را با گلوکومتر اندازه بگیرید. اگر قندتان بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ بود، با خیال راحت ورزش کنید، اما اگر قندتان زیر ۱۰۰ یا بالای ۲۵۰ بود، بهتر است موقتا دور ورزش را خط بکشید تا وضعیت تان متعادل‌تر شود وگرنه در حالت اول، ممکن است دچار افت شدید قندخون (حمله هیپوگلیسمی) و بیهوشی شوید و در حالت دوم، دچار حمله کتواسیدوز و کاهش سطح هوشیاری. اگر قند خون تان زیر ۱۰۰ بود حتما باید ابتدا یک وعده مختصر غذای حاوی کربوهیدرات یا مقداری میوه و بیسکوییت بخورید، کمی صبر کنید و بعد به ورزش بپردازید.

۳) اگر می‌خواهید طولانی مدت ورزش کنید، باید هر نیم ساعت قندخون تان را اندازه بگیرید. اگر قندتان زیر ۷۰ بود یا دچار ضعف و بدن لرزه شدید، باید ورزش را قطع کنید و یک شیرینی مانند آبمیوه، شکلات یا آب نبات بخورید.

۴) ترکیب ورزش‌های هوازی با ورزش‌های قدرتی موثر از انجام یکی از آنهاست. ترکیبی کار کنید و مراقب آسیب‌های جزیی ورزش باشید، چون بدن یک فرد دیابتی به خاطر آسیب عروق و اعصاب کوچک، هم زودتر آسیب می‌بیند هم دیرتر بهبود می‌یابد. کفش راحت و مناسب بپوشید و ورزش‌های خشن انجام ندهید.

۵) مدتی بعد از پایان ورزش هم باید قندخون تان را اندازه بگیرید. ممکن است چند ساعت بعد از ورزش ناگهان با افت شدید قند مواجه شوید، چون عضلات موقع ورزش قند ذخیره خود را مصرف می‌کنند و بعد از اتمام ورزش به سراغ قندخون می‌روند تا ذخایر مصرفی را جبران کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.