ویدئو دیده نشده از هومن سیدی + جزئیات
هرآنچه باید درباره سریال «قورباغه» و حواشیاش بدانید + عکس و تریلر جدید«قورباغه» هومن سیدی از حدود شش ماه پیش تا الان با حواشیاش به یک اسب آبی بزرگ تبدیل شده؛ سریالی که قرار است نمایش خانگی را دوباره به روزهای اوجش برگرداند البته به بهای حواشی سرمایهگذارانش، جنجالهای زمان پخشش و البته قرارداد عجیب نوید محمدزاده، بازیگر مشهورش.
حدود شش ماه است که «قورباغه» هومن سیدی غیر از چند عکس و تریلر چیزی نشانمان نداده و با اینحال به مهمترین و پرحاشیهترین سریال شبکه نمایش خانگی هم تبدیل شده؛ سریالی که قرار است نمایش خانگی را دوباره به روزهای اوجش برگرداند؛ البته به بهای حواشی سرمایهگذارانش، جنجالهای بهتعویقافتادن زمان پخشش و البته قرارداد عجیب نوید محمدزاده، بازیگر مشهورش. حالا که تنها چندروز به پخش این سریال باقی مانده نگاهی بیندازیم به همه حواشی این سریال.
حواشی سرمایه ساخت اولین سریال هومن سیدی و انحصار پخشش از «نماوا»، قورباغه را به اندازه یک اسب آبی بزرگ کرد. پیشینه همکاری این کارگردان جوان با سرمایهگذاران مشکوک و اغلب متهم به فساد مالی در آتش حواشی میدمید. هومن سیدی، دومین فیلمش، «سیزده»، را با سرمایه بابک زنجانی ساخته بود. فیلمی که در سیودومین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه «بهترین بازیگر مرد» و «جایزه ویژه هیئت داوران» را گرفت، ولی از نظر خود سیدی، آنچنان که باید عاقبت به خیر نشد:
«یکبار به خاطر «سیزده» اعتماد کردهام و با آسیبش مواجه شدهام. فکر میکردم بابک زنجانی فقط اسپری میسازد، اما بعدا فهمیدم نمیسازد! چرا باید به خاطر اینکه این آقا تحریم است فیلم من از جشنواره برلین کنار گذاشته شود؟ من چرا بهخاطرش آسیب بخورم؟ سعید سعیدی (تهیهکننده) چرا باید آسیب بخورد؟ امیر جعفری چرا باید به دردسر بیفتد؟ در این وضعیت اگر بخواهم دخترم را شوهر بدهم به این اندازه تحقیق نمیکنم.» (از گفتوگوی هومن سیدی با مجله
نباید گمان کنیم وقتی سیدی «مغزهای کوچک زنگزده» را با سرمایه محمد امامی ساخت، تجربه بابک زنجانی را فراموش کرده بود؛ او کارگردانی باهوش است و میداند که بحث پولهای مشکوک در سینما یک بحث انحرافی است و طبق قانون نمیتوان یک شهروند را بیدلیل از سرمایهگذاری در سینما محروم کرد. در جایی که حتی مسئولین هم معتقدند نباید سرمایهگذاران سینمایی را با حسابرسی پولهایشان از سینما فراری داد، انتخاب حسابشده سرمایهگذار میتواند بیشتر از ضرر، منفعت داشته باشد. واضحترین مثالش این است که الان محمد امامی برای پرونده فساد اقتصادیاش در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت است، ولی شرکتی که او در آن سرمایهگذاری میکرد –یا بهنوعی رئیس هیئتمدیرهاش بود- با مدیرعاملی علی اسدزاده همچنان به فعالیتش ادامه میدهد و سریال قورباغه هم با سرمایه همین شرکت چندروز دیگر منتشر میشود. جالبتر از همه اینها چیزهایی است که محمد امامی در دادگاه -بهتر بگوییم در بازداشت- میگوید: «... بزرگترین انیمیشن دنیا را در ایران ساختهام و درحالحاضر پیشتولید سه سریال و اثر سینمایی را که آثاری جهانی هستند در دست دارم....»
وضعیت از آنجایی پیچیدهتر میشود که درمقابل، تهیهکنندگان این فیلمها پای محمد امامی را به شیوههای مختلف از محصولاتشان قطع میکنند. چندماه پیش سعید سعدی، تهیهکننده «مغزهای کوچک زنگزده»، در نامهای به منوچهر شاهسواری، مدیرعامل محترم خانه سینما، از اساس دخالت محمد امامی در ساخت فیلم را منکر شد:
«احتراما همانطور که مطلعید چندی پیش نامهای از سوی آقای محمد امامی خطاب به جنابعالی داده شده بود، که صراحتا اعلام حسابرسی فیلمها و سریالهای نمایش خانگی را که ایشان تولید یا به هر شکلی مالکیت آن آثار را به عهده داشته است را درخواست کرده بودند. این چندینبار متوالی است که به هر شکلی از سمت رسانهها به فیلم مغزهای کوچک زنگزده و اینبار از سمت خود آقای محمد امامی این فیلم را جزء تولیدات خود قرار میدهند که این امر براساس مستندات موجود خلاف واقع است.»
«ما مغزهای کوچک زنگزده را ابتدا با چهار سرمایهگذار و شریک آغاز کردیم. خود بنده بودم، آقای مهرداد بهاءالدینی بود، آقای هومن سیدی بود و شخص دیگری که از کار جدا شد و شراکتش را در این پروژه کنسل کرد.
بههمینخاطر این فیلم در زمان فیلمبرداری، به مشکل مالی برخورد. آقای هومن سیدی با علی اسدزاده (مدیرعامل تصویر گستر پاسارگاد) صحبت کرد و آقای اسدزاده ورود به این پروژه را پذیرفت و با ما وارد صحبت شد. سرانجام قرار شد اسدزاده حدود ۵۰۰ میلیون تومان به این فیلم کمک کند.
بهصراحت میگویم که در اینباره من با شخص علی اسدزاده طرف بودم، نه با محمد امامی. من در زندگیام تابهحال حتی یکبار محمد امامی را از نزدیک ندیدم. در پروانه مالکیت مغزهای کوچک زنگزده هم نام علی اسدزاده درکنار ما آمده، نه محمد امامی. اسنادش همه در سازمان سینمایی موجود است و نمیدانم امامی چطور مدعی است او پول فیلم ما را داده؟ اگر داده، سندش کو؟ چه مستنداتی دارد؟ اگر داده پس چرا نامش در پروانه مالکیت فیلم حضور ندارد؟ اگر هم اسدزاده بعدا رفته سهم خود را به امامی فروخته، پس چرا به ما اطلاع نداده که در مالکیت این فیلم تغییری ایجاد شود....» (به نقل از روزنامه فرهیختگان)
اما علی اسدزاده چطور پشت همه اینماجراهاست؟ اگر خاطرتان باشد علی اسدزاده در ماجرای پخش فیلم «گشت ارشاد» هم بلوایی به پا کرده بود و سعید سهیلی، کارگردان این فیلم، میخواست او را از صحنه سینمای ایران محو کند:
«در حالی که من با "علی اسدزاده" برای پخش فیلم قرارداد بستم، وی با تمام نیرو و قوا به جای پخشکننده بهعنوان جمع کننده نسخههای فیلم از سطح شهر عمل کرده و از این جهت برای وی کاملا متاسفم. علی اسدزاده به عنوان پخش کننده تنها یک روز اینفیلم را پخش کرد و به مدت ۵ روز است که در حال جمعآوری نسخههای این فیلم مشغول است. علی اسدزاده از ترس اینکه اتفاقی برای دفترش بیفتد در سطح شهر حتی یک کپی از این فیلم را باقی نگذاشته است. با بروز این مسئله یک ضربه دیگر نیز بعد از اکران این فیلم در نمایش به من وارد شد. علی اسدزاده "گشت ارشاد" را در شبکه خانگی سوزاند و بطور حتم کاری خواهم کرد که این فرد به طور کامل از صفحه سینمای ایران حذف شود و فردی به این نام نتواند در عرصه شبکه خانگی فعالیت کند، چون او خلاف وظیفه و قرارداد عمل کرد.»
همانطور که همه میدانیم علی اسدزاده همچنان در سینما و شبکه نمایش خانگی کار میکند و حتی بعید است به خاطر او برای «قورباغه» هم اتفاقی بیفتد، اما قطعا حواشیاش همچنان ادامه خواهد داشت. البته برخی معتقدند این حواشی نوعی تبلیغ برای دیدهشدن سریال است و کمکی برای سر زبانها افتادن که اولین موجش را جنجالهای بحث زمان و نحوه پخش سریال به راه انداخت
ابتدا قرار بود سریال «قورباغه» بعد از پایان سریال «آقازاده»، در تابستان پخش شود، اما هنوز حاشیههای قورباغه به اندازهای نبود که جانشین دیگرحاشیهساز شبکه نمایش خانگی شود. تاریخ مشخصی با انتشار یک تیزر تعیین میشد و بعد زمان انتشار عقب میافتاد. این چرخه تا آبانماه ادامه داشت و گاهی هم آن وسطها خبری از قورباغه زیر آب نبود تا اینکه درآبانماه خبری از دریافت پروانه نمایش و انتشارش دوباره سریال را روی آب برکه آورد. انتشار اولین پوستر رسمى این سریال هم این خبر را تأیید میکرد. اما محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرصه و نمایش سازمان سینمایی، همان زمان خبر صدور پروانه نمایش «قورباغه» را تکذیب کرد: «از سوی سازندگان «قورباغه» تقاضای بازبینی به ارشاد داده شده است و در همین راستا ۶ قسمت اولیه سریال نیز ارائه شده است. بازبینی هم در دستور کار شورا قرار گرفته است، اما پروانه به معنای صدور هنوز انجام نشده، ولی در دستور کار قرار دارد.» وسط میدان جنگ، لشکری از تأییدها و تکذیبها راه افتاده بود که ناگهان گزارش روزنامه «صبح نو» از اختلاف بر سر میزان مالکیت سریال، ابعادی جدید به ماجرای پخش سریال هومن سیدی اضافه کرد:
ظاهراً طبق قرارداد اولیه مالکیت و بستر پخش «قورباغه» سامانه نماوا بوده است. نماوا رقمی بین ۱۵تا ۱۸میلیارد تومان برای ساخت این سریال هزینه کرده است، اما حالا علی اسدزاده، تهیهکننده «قورباغه» با نماوا به اختلاف خورده است. اختلاف اصلی اسدزاده و نماوا بر سر درصد مالکیت سریال است. درباره جزئیات مالی این پروژه و اینکه آیا تمام رقم ذکر شده تاکنون پرداخت شده یا نه خبر دقیقی وجود ندارد اما ظاهراً برخی از بازیگران و عوامل تولید هنوز با پروژه تسویه حساب نکردهاند. حالا باید منتظر بود تا تکلیف پخش این سریال مشخص شود؛ حالا با مذاکره و توافق طرفین یا ارجاع به داوری.
روابط عمومی سریال ساکت ننشست و تمام این داستانها را تکذیب کرد. بعد هم محمدرضا فرجی آمد و گفت پروانه نمایش صادر شده و اختلافها قرار است حل شود.
بعد پای فیلیمو هم به ماجرا باز شد و علی اسدزاده، تهیهکننده قورباغه، با لحنی تند به صاحبان این شبکه نمایش خانگی تاخت و در متنی عجیب در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
«فیلیمو من رو عصبانی نکن و نذار دهنم رو باز کنم! یادته میگفتی تو نخری هیچکس سریال رو نمیخره؟ حالا چرا به التماس نتیجه نگرفتی، به تخریب رسیدی؟»
تمام این اختلافها چندروز ادامه داشت و درنهایت مشخص شد که قورباغه آذرماه فقط از نماوا پخش میشود. اما چند روز بعد هومن سیدی در اینستاگرامش از تعویق دوباره زمان پخش سریال گفت: «ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دیماه موکول کنیم. کسی هست که اطمینان بدهد دی به بهمن یا اسفندماه یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطف کنید بفرمایید در این لحظه سریال قورباغه توقیف شده است یا خیر؟»
با بالاگرفتن خبر توقیف سریال، سازمان سینمایی بلافاصله در بیانیهای زمان پخش سریال «قورباغه» را همان تاریخ قبلی، ۲۴ آذرماه، اعلام کرد. حالا که همهچیز آرام شده برخی میگویند در ماجرای بهتعویقافتادن زمان پخش پای پلتفرم رقیب در میان بوده است چون رقابت «فیلیمو» و «نماوا» از مدتها پیش شروع شده بود و از این به بعد هم قرار است با تولیدات انحصاریشان برای هم شاخو شانه بکشند. سریال «قورباغه» در کنار برنامه «همرفیق» انحصاریهای «نماوا» هستند و آنطرف «فیلیمو» سریالهای «ملکه گدایان»، «خوب، بد، جلف» و «مرداب» را در برنامهاش دارد. اما دسته دیگری هم هستند که حواشی پخش قورباغه را بازارگرمی تیم سازنده میدانند، چیزی شبیه داستان عجیب قرارداد نوید محمدزاده برای بازی در این سریال.
در کنار تمام جار و جنجالهای پخش و مالکیت «قورباغه» یک خردهحاشیه دیگر هم وجود داشت. دستمزد نوید محمدزاده و قراردادش با شرکت «تصویرگستر پاسارگاد».
در برخی خبرها آمده بود که نوید محمدزاده قراردادی ۱۲ماهه را با شرکت تصویرگستر پاسارگاد امضا کرده که طی آن حتی در ماههایی که مشغول بازی در سریال نیست هم حق بازی در هیچ اثر دیگری ندارد، تا پس از یکسال که چشم مخاطبان به جمال ایشان روشن نمیشود، توزیع این سریال با استقبال بالاتری مواجه شود. البته یادآوری صحبتهای محمدزاده در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر سال گذشته این موضوع را تقویت میکرد. او گفته بود برای مدتی در عرصه بازیگری حضور نخواهد داشت تا بازی او دیده شود! رقم قرارداد او با «تصویرگستر پاسارگاد» هم چیزی نبود که بتوان از کنارش به این راحتیها گذشت: ماهیانه ۷۰۰ میلیون بهشرطی که در کارهای دیگر بازی نکند. البته که مثل همیشه کل این اخبار تکذیب شد.